منتديات د.أحمد حجاج

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

2 مشترك

تلقائيه..... والناس ملهاش ذنب

ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

تلقائيه..... والناس ملهاش ذنب Empty تلقائيه..... والناس ملهاش ذنب

مُساهمة من طرف ayatmohamad الخميس يناير 21, 2010 7:58 am

بسم الله الرحمن الرحيم
    من أكبر مشاكلى انى تلقائيه وده بيسببلى مشاكل كتير وأنا مش عارفه أعمل أيه بحاول أخد بالى علشان مزعلش حد بس لما بكون تحت ضغط او مش مركزه الكنترول بيروح خالص ...و الناس ملهاش ذنب تلقائيه..... والناس ملهاش ذنب Icon_cry
    لو سمحت يا دكتور عاوزه حل عملى ....ربنا يكرمك
    Dr.Flash
    Admin

تلقائيه..... والناس ملهاش ذنب Empty رد: تلقائيه..... والناس ملهاش ذنب

مُساهمة من طرف Dr.Flash الخميس يناير 21, 2010 9:22 am

الحل العملي يعتمد على حجتين :
    الاولى : حاجة في التفكير : إنك تكوني مرتبة أفكارك دائماً وأنتي بتتكلمي وأول أما فكرك يبعد عن المسار راجعي الموضوع بهدؤ خالص وأفتكري الهدوء وأنك كل أما تهدي هتتكلمي بتركيز أكتر وكل أما تتسرعي التركيز هيروح ..وتركزي كمان على إن فكرتي كل أما أوصلها بإسلوب أنا هادية فيه ومركزة هتوصل معايا للناس أحسن وأجمل وهيكون التأثير بتاعي أحسن وده هيتحقق بإني أسمع الناس كويس مش بس مستنيهم يخلصوا عشان أرد لأ دنا بسمع بالضبط هما بيقولوا أيه وأخد فترة هدؤ (نجرب رابط الهدؤ) وبعدين أتكلم وأنا مرتب فكري وأدائي..
    الثاني: فكرة التعود ..أنا عارف أن الحاجة دي أنتي أتعودتي عليها وعشان نكسر أي عادة محتاجين وقت وده طبيعي ..فأهم حاجة تصبري على نفسك وكل أما تحسي إنك عملتي موقف تلقائي أعملي مثلاً حكاية الأستيك (ألسعي نفسك) عشان تبدأي تفوقي المخ ..وده طبعاً هيخليكي في الاول مدأيه لأنك بتلسعي نفسك بالأستك كتير ..بس لعلمك ده عادي وطبيعي وكده أنتي مشيه صح وهتلاقي نفسك بعد فترة بإذن الله لوحدك بتتكلمي بهدؤ وترتيب
    أتمنى الموضوع يجيب نتيجة.بعد أسبوع من التجربة أقلولي النتيجة.

الوقت/التاريخ الآن هو السبت أبريل 27, 2024 1:12 pm