منتديات د.أحمد حجاج

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

3 مشترك

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه

ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Empty مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه

مُساهمة من طرف ayatmohamad الإثنين مارس 15, 2010 6:04 am

بسم الله الرحمن الرحيم

أن مفروض أكون مهندسة زراعيه ... ده المفروض( بس ليس كل مفروض فهو موجود ).. أنا من رافضين الكسل والبكاء على اللبن المسكوب ... علشان كده قررت بعد تخرجى من الكليه العمل حتى أقرر ما الذى سأعمله بعد عدم نجاح الخطه الى كنت حطاها ... والعمل الى توفر لى هو مدرسة فى حضانه .. ولا أخفى عليكم ...كانت السنه الى فاتت متعبه جدا مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Icon_rolleyes ... بس السنادى أنا بجد مستمتعه الحمد لله مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Icon_smile .. لانى بجد وقفت مع نفسى وقفه قويه ... وقررت أركز على هدفي ...وبجد بدأت أفهم الاطفال أكتر وبعد ما كانت ردود أفعالى سريعة...لا ..بقيت أصبر وأتقبل سلوكياتهم وأحللها أشوف ممكن أصلحها أزاى

وأن شاء الله فى الموضوع ده هحاول أنقل لكم الحاجات الى بتقبلنى فى الحضانه وبتعامل معاها أزاى ...

أول حاجه عاوزه أنقلها لكم هى (الاطفال شديدى الملاحظه وأقوياء الذاكرة فإيكم أن تنهاروهم عن شىء وأنتم تعملوه )

فى مرة كنت بقول لعيالى.. كله يجى بكرة قاصص أظافرة ... والمفاجأه وإحنا بنكتب الواجب لقيت طفل بيقولى طب منتى يا مس مربيه أظافرك ...(والحمد لله كنت قصاها )تقبلت الموقف عادى ولن أنهروا (أزاى تقولى كده )..لا... وريته إيدى بص أنا قصها .. رد عليا رد صدمنى مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Icon_eek ... (أنتى كنت مربيها يوم الخميس .... أنا فعلا كنت سبتها طولت 001. (لانى عارفه أنها من سنن الفطرة فلازم أقصها )من ساعتها وأن مركزه جدا ... أنى لو قلت على حاجه غلط يبقى غلط على طول لأنى لو وقعت فيها فى مره هتبقى مشكله... لان الاطفال ذاكرتهم قويه وبيقلدوا كل حاجه

ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Empty التفادى لا يصلح فى التربيه لابد من المواجهه بس برحمه

مُساهمة من طرف ayatmohamad الأربعاء مارس 17, 2010 6:20 am

بسم الله الرحمن الرحيم

درسنا فى البرمجه أن السبع سنين الأولى بتكون فيها 90% من قيمنا ... وأن المسئول عن كده بدرجه الاولى البيت وكمان بقت الحضانه ... إنهارده أصغر بنت عندى عندها 3سنين .. بتبكى .. فيه أيه ؟؟؟ المكتب خبطنى ... شويه بتبكى تانى ؟؟ذقنى أطخبط ... أفتكرت حاجه إحنا بنعملها مع ولادنا وهى لما يطخبط فى حاجه ولا حاجه تأذيه نجيب الغلط على الحاجه علشان نسكته ... بس للأسف دى برمجه غلط ... لانه بعد كده هيكون تركيزه على الظروف الى بتعكسه مش على نفسه أنه هو غلطان فى طريقة تعامله مع الاشياء ولا نعلمه يعمل ايه علشان يتفادها

طيب الحل هنسبهم يبكوا.. لا ... أصرفى تركيزه على حاجه تانيه ... وبعدين قولى له أنه السبب أن الشىء ده أزاه لانه متعملش معاه صح

التربيه عاوزه وعى وأدراك وتركيز وتحليل أطفلنا دول أمانه هنتسأل عليها والى هيكسب صاحب النفس الطويل
    ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Empty رد: مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه

مُساهمة من طرف ayatmohamad الثلاثاء مارس 23, 2010 10:02 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

أمس ولد عندى ... بيقولى يا مس أنا هجيب بندقيه وهصطاد عصافير ...(طبعا هو لن يقدر على فعل ذلك ) بس حاولت أوجهه من غير صدام لأنى عارفه نتيجة التوجيه المباشر أوالحاد بيجيب نتيجه عكسيه وبيعاند وفعلا بيتحول السلوك الغلط من إنه ممكن يعمله الى أكيد فى الأغلب إنه هيعمله .... أنا بكتب الموضوع وأنا سمعه صوت العصافير ... فبجد لازم أزرع وجواهم إننا مش هنستفيد حاجه إذا قتلناهم وإنها من نعم الله علينا وإنها تودد من الله لنا ....

ا
    لحل ... عندى عيالى بيحبوا الحكايات جدا ... ربنا هدانى وألفت لهم قصه بأسميهم وبما إن الأم أغلى شخص عند الأطفال شبهة العصفورة بيها وولادها بيهم ...وإشتغلت على مقدار الألم الى هيبقى ولادها فيه من غيرها ومقدار الفرحه والأمان الى هيبقوا فيه لو محدش إصتادها .... وإن شاء الله نويه أكرر القصه ... علشان يتبرمجوا عليها

التربيه تحتاج الى تركيز وعدم تفويت ووتوجيه غير مباشر ... وتركيز على السلوك لأنه بيكبر وبيكون فى حاجات تانيه وأهم شىء الرحمه فى المعامله والفصل بين ولادنا وسلوكيتهم الغلط أو الصح إحنا بنحبهم علشان هما ولادنا وبس

Dr.Flash
    Admin

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Empty رد: مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه

مُساهمة من طرف Dr.Flash السبت مارس 27, 2010 5:30 am

تجربة واقيعية فعلاً هتضيفلك الكثير يا آيات

والحمد لله إنك بعتيها لأنها هتضفلنا الكثير

أنا شخصياً أتعلمت منها كتير..وشفت فكرة مراقبة الأطفال لينا بعاني

شكراً على الكتابة المتميزة دي
    ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

مُساهمة من طرف ayatmohamad السبت مارس 27, 2010 6:37 am

تجربة واقيعية فعلاً هتضيفلك الكثير يا آيات

والحمد لله إنك بعتيها لأنها هتضفلنا الكثير

أنا شخصياً أتعلمت منها كتير..وشفت فكرة مراقبة الأطفال لينا بعاني

شكراً على الكتابة المتميزة دي
    جزاك الله خيرا يا دكتور ... وشكرا على التفاعل مع الموضوع

ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه Empty حب ... حب بلا سبب

مُساهمة من طرف ayatmohamad الجمعة أبريل 16, 2010 9:58 am

بسم الله الرحمن الرحيم
    الام دى حكايه ... ولغز ملهوش حل .... بجد إمبارح موقفين فى يوم واحد رسخه الموضوع ده جوايه ... أم بنتها أخطأت ... فأم أخرى ندهت الى تعالى شوفى فلانه عملت إيه ..أنا بحسب أم البنت بش معاها ... فرحت أشوف ايه الموضوع ... ولما لقيت الام بقيت مش عارفه أقول أيه لانى بكده هحرج الام أمام الام الأخرىوأنا غرضى تربية البنت وليس أحراج الام .. فقلت للبنت لما ندخل الفصل نتكلم ... وخرجت من مكان العلب وكلا الامين ذهبا وبعد قليل جاءت الام التى أخبرتنى عن خطأ البنت وتقول الى بالله عليكى لا تعاقبى فلانه لان أمها بتبكى علشان خاطرى ...أنا طبعا بقيت مش عارفه أعمل أيه الام صعبانه عليا مش عارفه أسيب الشغل وأروح لها وكمان مش عارفه أوصلها أزاى أنى ضدد فكرة العقاب البدنى الا فى حدود ضيقه جدا وهو عندى أخر الحلول ...ده موقف
    شويه وأم أخرى أحضرت أبنها ... وجاءت لتشترى له شىء يأكله فلم تجد ما يريد فقررت أن تذهب لتحضر له من الخارج... الولد صمم أنه يذهب معاها ولكن الام رفضت وأستعانت بى لمنعه والولد دخل فى حالة إعتراض قويه بقيت أنا وأمه ومس معايه مش قادرين عليه وقررت أمه أنها تعاقبه وهى مسكاه علشان تعاقبه أخذتها عبرتها من رحمتها بأبنها وعقلها الذى يحثها على ضرروة الحسم لمصلحته ... وما كان منا الى إنا نادينا للمدير وأخبرنا الام بضرورة تركها للولد ونحن نعلم أن قلبها يقطر دماعلى إبنها ولكن هذه هى الام تقسى أحيانا ولكن من أجل مصلحتنا
    بجد الام دى لغز لن تفهمه الا أذا عايشته عن قرب
    أمى الغاليه أنا أسفه على عدم فهمى لكى ولكن .... من اليوم سأفهمك وسأفهم أن لكل منا طريقته فى التعبير عن حبه وخوفه على من يحب

Dr.Flash
    Admin

مُساهمة من طرف Dr.Flash الجمعة أبريل 16, 2010 9:31 pm

سبحان الله

فعلاً الأم لغز محير وعقل وتفكير رائع

مهما حاول الإنسان أن يفهمه فهو لا يستطيع لأنه بتدبير من العزيز العليم

شكراً آيات على هذا النقل الرائع

ومواقف رائعة فعلاً وأنا تعلمت منها الكثير
    ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

مُساهمة من طرف ayatmohamad السبت أبريل 17, 2010 6:52 am

جزاك الله خيرا يا دكتورعلى التفاعل مع الموضوع ... وبجد بيشجعنى على إكمال الموضوع
    والحمد لله الذى هدنا لهذا وما كنا لنهتدى لولا أن هدنا الله
    اللهم أهدنا وهد بنا وجعلنا سبب لمن أهتدا

TAQWA

مُساهمة من طرف TAQWA الإثنين أبريل 19, 2010 5:42 pm

الله الله الله
    إيه يابنتى الجمال ده
    لألأ ما شاء الله عليكى بجد هايــــــله
    كأنك متخصصه فى معاملة الاطفال
    ربنا يباركلك لانك بتساهمى فى تربية النشئ الجميل
    وبتزرعى جواهم قيم جميله اوووووى"مهندسه زراعيه برضوا ههههه" والقيم دى ممكن تغيب عن اهلهم
    وعجبتنى اوى لفظة " عيالى " حسستنى كأنك بتتكلمى عن اطفالك بجد
    ربنا يزيدك من فضله ويعلمك ويفهمك أكتر وأكتر ويحنن قلبك على الاطفال كمان وكمان

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه 16

انا بقالى فتره مدخلتش بس داخله علشان اعملك مفاجأه
    فاما قرأت موضوعك مقدرتش مردش عليه الاول بصراحه

مهندسه زراعيه فى حضانه يترى بتعمل إيه 12

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 09, 2024 8:06 pm