منتديات د.أحمد حجاج

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

4 مشترك

ايه الى وصلنا لكده

ayatmohamad
    ayatmohamad
    وسام الكاتب المتميز
    وسام الكاتب المتميز

ايه الى وصلنا لكده Empty ايه الى وصلنا لكده

مُساهمة من طرف ayatmohamad الإثنين ديسمبر 21, 2009 11:42 am

بسم الله الرحمن الرحيم

ايه الى وصلنا لكده ؟؟؟ سؤال سألته لنفسى ...لما شاهدت فليم أسمه 2012وسبحان الله أتفرجت عليه قدرا مجرد حب أستطلاع لنظره الغرب عن يوم القيامه ... ولكن للأسف أكتشفت وجهه نظر الغرب لينا الى بدأوا ينقلوها كمان فى أفلامهم ..أن العرب ليس لهم علاقه بالعلم وده لما حبوا ينقذوا صفوت البشريه من الهلاك ووجدوا واحد عربى معهم كانوا منكرين على من أتى به وأظهروا أن ما أنقذه هو ماله ... ... ..... وأكتشفت أن ما نحن به نحن من صنعناه بأنفسنا لما أستهنا بأول كلمه أنزلت من دستورنا ((أقرأ)) و عندما صوروا من أنقذ البشريه صوره على أنه عالم يقدر العلم والقراءه .... وكمان شفت أزاى بيدخلوا فى أفلامهم مشاهد من التنميه البشريه ... لما مثلوا القول المشهور ((أفرغ فنجانك أولا )))) وشفت من الفيلم ده رساله من ربنا ليا وليكم أن ده زمن العلم ولن نحترم كما كنا نحترم من قبل الا أذا كنا من أهل العلم

تخيلوا لو بجد العالم بيدمر بس كمان عشرين سنه هل هنكونون وصلنا سعاتها اننا نستحق ان ننقذ مع صفوت البشر ولكن لا من أجل مالنا ولكن من أجل عقولنا وقيمتنا العلميه

تخيلوا معى ولكم حريه الاختيار فالحياه ما هى الى قرار وأختيار ولكن علينا أن نتحمل نتائج قرارتنا وأختيارتنا ونعلم جيدا ان كل شىء وله ثمن فلكى نكون من أهل العلم علينا أن ندفع الثمن من قراءه وملازمه علماء وغيرها

أدعوا من خلال هذه الخاطره لتبنى نشر قيمه العلم فى الامه الاسلاميه ... ولكى يتحقق ذلك علينا ان نزرع هذه القيمه بنا أولا ثم هى هتنتشر لان الشمعه لا تضىء لنفسها فقط ولكن تنشر ضوءها على من حولها

lamis
    lamis

ايه الى وصلنا لكده Empty رد: ايه الى وصلنا لكده

مُساهمة من طرف lamis الخميس يناير 07, 2010 6:16 am

فعلا اصبح حالنا يرثى له كثيرا
    "امة إقرأ لاتقرأ"
    والقراءة والعلم فعلا" ماأكد عليه د.عمرو خالد
    عيش علشان تتعلم"
    والله المستعان
    Dr.Flash
    Admin

مُساهمة من طرف Dr.Flash الجمعة يناير 08, 2010 9:33 pm

العلم مهم جداً ولكن الأهم هو الإندماج مع العلم كقيمة وده اللي مش حاصل عندنا وحاصل في الغرب ..أحنا شيفين العلم على أنه كتب وكراريس..هم شيفين العلم على أنه حياة وقيمة كبيرة يسعى ليها الإنسان..وده اللي المفروض يتزرع في أولادنا منذ الصغر عشان نتقدم ونكون متعلمين فعلاً مش شبه متعلمين..
    بسمة هاشم
    بسمة هاشم

مُساهمة من طرف بسمة هاشم الثلاثاء فبراير 09, 2010 4:11 pm

هنعمل ايه أغلابنا متعلمش ازاي يتعلم والله عن تجربه شخصية وكلام في سركولما كنت في الكلية اول لماأطلع من الامتحان أحاول أفتكر أنا حليت ايه ايه الى وصلنا لكده Icon_eek والله كنت بكون ناسيه خالص مع العلم اني كنت بجيب تقديرات ماشاء الله يعني كنت بحل كويس بس الواحد كان يفضل يذاكر والهدف هوالنجاح والتقديرات فقط ايه الى وصلنا لكده Icon_cheers بس من غير استفادة علميه أعتقد اني مش أنا اللي وحدي كنت كده ولا ايه رأيكو
    lamis
    lamis

ايه الى وصلنا لكده Empty حب المادة

مُساهمة من طرف lamis الثلاثاء فبراير 09, 2010 5:28 pm

لأ يابسمة مش انتي لوحدك
    بس انا بإختلاف بسيط كان بتحصلي مع بعض المواد ومواد تانية فاكراها لغاية دلوقتي

المادة اللي تحبيها عمرك ماتنسيها

وده الفرق الواضح في نجاحنا في مجال احنا دخلناه عن حب من مجال تاني دخلناه علشان مجموع

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 13, 2024 2:00 pm